4 Kasım 2013 Pazartesi

NEW YORK SOKAKLARINDA

New York'a ilk gidişim 2008 yılının Ekim sonlarıydı. Sal ile birlikte önce New York Eyaleti'nin ormanlık kuzey bölümlerini dolaşmış, yeterince kır havası aldıktan sonra da 3 gün Manhattan'da kalmıştık. Daha uzun süre kalmayı planladığımız halde küresel krizin en hararetli günleri bizim New York'da olduğumuz günlere rastladı her nasılsa. Sal finans işiyle uğraştığından eve (işe) birkaç gün erken dönmüştük.
İkinci gidişimiz çocuklarla beraber bu yılın (2013) Nisan ayındaydı.  5 gün kaldık New York'da. Hava güneşli ama rüzgarlı olduğundan oldukça soğuktu.
New York Manhattan
Üçüncü gidişimiz yine bu yılın (2013) Ağustosundaydı. ABD'nin kuzeybatı eyaletlerinden New Hampshire'deki tatilimizden dönerken havaalanına gitmeden önce vaktimiz varken turlamak bahanesiyle oldu.
Bu üç seferde çektiğimiz yüzlerce fotoğrafı ne şekilde tasnif edip bloğuma yerleştireceğime karar vermek çok zor oldu. New York'un daha doğrusu Manhattan'ın ilk bölümünün adını "New York Sokakları'nda koydum."
MFÖ'nün çok sevdiğim şarkısı eşliğinde bazen yürürken bazen de kiraladığımız arabanın ön camından çekilmiş fotoğraflarla Manhattan sokaklarını dolaşacağız birlikte. Fotoğraflardan bazıları siyah-beyaz, bazıları renkli, kafama göre takıldım.
Nisan ayında çocuklarla gittiğimizde ulaşım kolay olsun diye Times Square'e yakın bir hotelde kaldık. Ana metro hattı Times Square'e çok yakın. Fotoğraf otelimizin penceresinden gördüğümüz manzara. Times Square fotoğrafları için ayrı kayıt açacağım.
New York Manhattan
Oğlum Ege her sabah kahvaltı ettiğimiz yerlerde New York anılarını yazdı.
Oteldeki ilk gecemizde kızım Irmak ateşlendi. Sabah olduğunda da yoğun şekilde kusmaya başladı. Neyse ki yanıma her türlü ilacı almıştım. Ertesi gün ben Irmak'la beraber tüm gün otelde kaldım. Sal ve Ege hafif yağmurlu havada dolaşmaya çıktılar. Sal'ın otelin yakın çevresinde çektiği fotoğraflar.
  Karşıda Empire State Binası. New York'un en yüksek gökdeleni. (Dünya Ticaret Merkezi binasını saymazsak.)
New York Manhattan
Hemen hemen aynı yerde ilk geldiğimizde çektiğim bir fotoğraf. Cadılar Bayramı'na (Halloween) yakın tarihlerde gitmiştik.
New York Manhattan  Empire State Building
 Yukarıdaki fotoğrafı çekerken Sal'da beni çekmiş.
New York Manhattan  Empire State Buildi
Sal ve Ege Central Park'a kadar yürümüşler.
New York Manhattan
Bir otelin içine girmişler.
Güzel otelmiş.
Modern gökdelenler arasında bir kilise.
New York Manhattan
Sabahın erken saatlerinde Rockefeller Center. Sokakta sanatın adı: "Human Nature"
New York Manhattan, Rockefeller Center
Rockefeller Center Manhattan'ın tam ortasında 5. ve 6. Caddeler arasında 19 ayrı yapıdan oluşan bir kopleks. Bu kompleks sadece Manhattan'ın değil dünyanın da merkezi aslında. Meydanın etrafında tüm dünya ülkelerinin bayrakları dalgalanıyor. Ortasında ateşi (bilgiyi) tanrılardan çalıp insanlara veren Yunan mitolojisi kahramanı Prometheus'un heykeli var.
Sal Prometheus'u enseden çekmiş. Yaz günlerinde bu alan kafe olarak kullanılıyor.
 Meydanın gece hali.
New York Manhattan, Rockefeller Center
Meydan kış zamanı buz pistine dönüşüyor.
Rockefeller Plaza New York'un en yüksek binalarından biri. Manhattan'a yukarıdan bakmak için tepesindeki seyir terasına çıkabiliyorsunuz.
g
Tepeye çıktığınızda tam karşınızda Empire State Binası yer alıyor. Biz gece vakti çıktık yukarıya. Buradan çektiğimiz fotoğraflar burada
New York Manhattan, Rockefeller Center
Rockefeller Plaza'nın giriş kapısı.
Ertesi sabah Irmak iyileşmişti ama hala halsizdi. Biz de bir günlüğüne araba kiralayıp New York'u arabayla dolaşmaya karar verdik. Böylece Irmak Hanım hiç yorulmadı. Ben de arabanın ön camından New York Sokakları'nı görüntüledim.
New York, Manhattan, Park Avenue
Burası Park Avenue. Manhattan'ın en güzel, en elit, New York'un en zenginlerinin oturduğu, en lüks otellerin olduğu caddesi.
 Park Avenue, Manhattan'ın çift yönlü trafik akan ender caddelerinden.
Manhattan malum cadde ve sokaklarla çok düzgün bir şekilde bölünmüş. Kuzey- güney doğrultusunda inenlere "avenue", sağdan sola olanlara da "street" deniliyor. Avenue'lar orta Manhattan'da sağdan başlayarak 1st Ave, 2nd Ave, 3rd Ave, Lexington Ave, Park Ave, Madison Ave, 5th Ave, 6th Ave, 7th Ave diye devam edip 12th Ave'ye kadar gidiyor. Düz çizgi halinde gitmeyen tek cadde Broadway. Broadway sol üstten başlayıp hafif bir S çizerek sağ alta iniyor.
New York, Manhattan, Park Avenue
"Street"lere gelince: Aşağı Manhattan'da bir yerlerde 1st street diye başlayıp taa yukarılara 210. street'e kadar gidiyor.  Doğu kısımda sokakların isimleri East, batıda ise West olarak değişiyor. Midtown dedikleri orta bölümde cadde ve sokaklar birbirini çok düzgün kesiyor. Alt kısımda (Downtown) işler biraz karışıyor.

Her neyse. Biz Park Avenue'de arabanın içinde kırmızı ışıklara takıla takıla  Uptown'a (kuzey kısım) doğru ilerliyoruz. Park Avenue'nin ortasında sanki caddeyi kesiyormuş gibi kocaman MetLife Binası var.
 MetLife Binası Manhattan'ın en ilginç gökdelenlerinden. 1963 yılında Pan Am Binası olarak yani Pan American World Airways'in ana merkezi olarak inşa edilmiş. Açıldığında dünyanın en büyük ofis binasıymış. 1981 de binayı Metropolitan Life Insurance Company almış. 2005 yılında MetLife'da satmış bu binayı. 1.72 milyar dolara, Amerikan tarihindeki rekor fiyatmış bu.
New York, Manhattan, Park Avenue
Binaya iyice yaklaştığımızda sağa dönüyoruz.
Karşımızda başka bir bina daha.
Bu sefer sola dönüyoruz.
New York, Manhattan, Park Avenue
Binanın altından geçip Park Avenue'daki yolumuza devam ediyoruz.
Bu arada MetLife Binası'nın yanında Grand Central Terminal var. Ana tren istasyonu yani.
MetLife Binası'nın diğer taraftan görünüşü.
New York, Manhattan, Park Avenue
Park Avenue'den yukarıya doğru yola devam.

Trafik çok yoğun ama bizim hiç acelemiz yok.
İyice yukarılara, taa Harlem'e kadar gittik. New York'a ilk gittiğimiz 2008 yılında New York'lu bir arkadaşımız bize elimizde fotoğraf makinası ile Harlem'de dolaşmamızın tehlikeli olabileceğini söylemişti. Biz de tırsıp gitmemiştik. İkinci gidişimizde nasıl olsa arabadayız dedik ve gittik.
Meğerse o eski tehlikeli Harlem'den eser kalmamış. Bizim Cihangir gibi burayı enteller istila etmiş ve gayet yüksek fiyatlı evlerin olduğu mutena bir semte dönüşmüş Harlem. Zaman içinde kira fiyatları yükseldikçe düşük gelirli zenciler başka bir New York semti olan Bronx'a yerleşmeye başlamışlar.

Aslında bu dönüşüm New York'da sadece Harlem'de değil, Brooklyn, Manhattan'ın batı yakasının bazı kısımlarında da olmuş.
Harlem'deki duvar sanatı örnekleriyle ilgili bir link de vereyim.

Harlem'de şöyle bir dolandıktan sonra 5. caddeden aşağıya inmeye başladık. Central Park'a paralel gidiyoruz. 110. sokaktayız.
New York, Manhattan
New York'da mevsim bahar, ağaçlar çiçek açmış.
5th Avenue and East 72nd Street.
5th Avenue and West 72nd Street.
Sokakların east-west ayrımı 5. Cadde'de oluyor.
New York, Manhattan

5.Cadde'de aşağı doğru giderken sağ yanımız Central Park.
Arabayla dolaşmak Manhattan hakkında genel fikir sahibi olmak için çok iyi yöntem. Yürüyerek asla bu kadar çok gezemezdik..

Bu arada bahsetmeden geçmeyeyim. Sal geçmişte New York'ta yüksek lisans yaparken 1994 krizine yakalanmış ve biriktirdiği okul parası pula dönünce Manhattan'da taksi şoförü olarak çalışmış. Yani Sal New York Sokaklarını ve trafiğini avucunun içi gibi bildiğini söylüyor.

New York, Manhattan
2. Cadde'den aşağı doğru gidiyoruz. Sağda Roosevelt Adası'na giden teleferik.
Sonra da Queensboro Köprüsü'nden karşıya geçtik. Long Island'da dolaştık. Orada çektiklerimiz için başka bir sayfa olacak.
Biraz da Manhattan'daki vitrinlere göz atalım.
Her üç New York gezimiz sırasında çektiğimiz ancak tam nerede çektiğimizi kestiremediğim bazı fotoğrafları da araya serpiştireyim.
Bir gökdelenin inşaat hali.
New York, Manhattan
Bu kiliseyi son gidişimizde Sal evire çevire çekti.
Park Avenue'de Bartholomews Kilisesi. Bizans mimari tarzıyla inşa edilmiş.
En son gittiğimizde (Ağustos 2013) caddelerde böyle heykellere rastladık.
New York'da gece çektiğimiz fotoğraflar için ayrı bir sayfa açacağım gerçi ama burada da bulunsun bir iki tane. Radio City Music Hall Rockefeller Center'ın içinde yer alıyor.
New York'da çektiğimiz diğer fotoğraflar için: